Παρασκευή, 13 Ιουλίου 2012

Η μηχανή της χαράς (Hysteria)

ή Πως ανακαλύφθηκε ο δονητής (ξέρετε ποιός)
Να χαρώ, τον ελληνικό τίτλο! Γιατί δεν τους άρεσε η «Υστερία»; Έτσι κι αλλιώς το φιλμ δεν είναι σοφιστικέ, ώστε να προβληματιστεί κάποιος. Ούτε αντιμετωπίζει το θέμα της ανακάλυψης του δονητή με σοβαρότητα, η οποία μάλιστα ανακάλυψη έρχεται προς το (προβλέψιμο) τέλος της ταινίας και αφού έχει ακουστεί και η ατάκα δια στόματος της πόρνης Molly the Lolly: «Δώστε ένα σύντομο όνομα σ’ αυτό το μηχανάκι, ώστε να μπορούν να το ζητούν τα κορίτσια;». Θέλω να πω, ότι ο τίτλος  «Η μηχανή της χαράς», καταστρέφει το μοναδικό σασπένς της ταινίας, από τη στιγμή που διαβάζεις πως πρόκειται για πραγματική ιστορία (really) και βλέπεις τον εφευρέτη (που υποδύεται ο Ρούπερτ Έβερετ) να πειραματίζεται με ένα  ηλεκτρικό φτερό για το ξεσκόνισμα. Τέλος πάντων.
Η ταινία διαπραγματεύεται, την ανακάλυψη του Δονητή με λανθασμένο τρόπο, όπως ακριβώς και η συντηρητική κοινωνία του 1880 αντιμετώπιζε τις γυναίκες και τα αδιέξοδά τους με λανθασμένο τρόπο σαν υστερικές.
Θα μπορούσε να είναι μια ταινία με ιατρικό περιεχόμενο, αφού η ανακάλυψη στηρίχτηκε σε δήθεν ιατρικές παρατηρήσεις (και αν προσέξτε, σε όλη την ταινία δεν ακούγεται ποτέ η λέξη «οργασμός», ενώ οι γυναίκες που επισκέπτονταν τον δόκτορα που υποδύεται ο Τζόναθαν Πράις, ουσιαστικά πήγαιναν για να τις χαϊδέψει στα απόκρυφα σημεία τους και να φύγουν «ανακουφισμένες»).
Επίσης, η ταινία θα μπορούσε να είναι κωμωδία, αλλά δεν έχει κωμικά στοιχεία! Βλέπεις ο οργασμός είναι πολύ σοβαρή υπόθεση, για να αντιμετωπίζεται ως «υστερία» και η Μάγκι Γκίλενχααλ, που υποδύεται τη σουφραζέτα κόρη του «δόκτορα που χαϊδεύει», δεν πείθει ως επαναστάτρια, παρά τις καλές προθέσεις της. Τι να τα κάνεις τα κηρύγματα για τα δικαιώματα των γυναικών προς το τέλος της ταινίας, όταν έχει προηγηθεί η άρια της «Τραβιάτας» από μια ικανοποιημένη πελάτισσα του δόκτορα;
Κατάφερε να μου θυμίσει τις άριες ευχαρίστησης της Μαντλίν Κάαν στο τέλος της ταινίας «Φρανκενστάιν Τζούνιορ» (1974) του Μελ Μπρουκς, που έκανε έρωτα με τον «μεταλλαγμένο» Τζιν Γουάιλντερ.
Σκηνοθεσία: Τάνια Γουέξλερ
Με τους: Μάγκι Γκίλενχααλ, Χιου Ντάνσι, Τζόναθαν Πράις, Φελίσιτι Τζόουνς, Ρούπερτ Έβερτ, Άσλεϊ Γιένσεν, Γκέμα Τζόουνς, Άν Κάνσελορ, Σέρινταν Σμιθ
Προβάλλεται από 26-7-2012

(Κριτική μου στο myFilm)