19/4/14

Κυριαρχία -Transcendence

ΥπόθεσηΟ Δρ. Γουίλ Κάστερ είναι ένας επιφανής ερευνητής στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης. Εργάζεται για τη δημιουργία μιας μηχανής ικανής να επεξεργάζεται το σύνολο της ανθρώπινης γνώσης. Τα εξαιρετικώς αμφιλεγόμενα πειράματά του τον έχουν κάνει διάσημο, αλλά και κύριο στόχο εξτρεμιστών κατά της τεχνολογίας, που θα κάνουν ότι χρειάζεται για να τον σταματήσουν.
Κριτική: Εν αρχή ην ο HAL, το υπερκομπιούτερ που διηύθυνε μόνο του ολόκληρο διαστημόπλοιο, «καβάλησε το καλάμι» και πήγε να τα βάλει με τον Κιρ Ντούλια στην «Οδύσσεια του διαστήματος» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ.
Πολύ αργότερα, ο Αλ Πατσίνο δημιούργησε τη S1m0ne, μια ψηφιακή ηθοποιό, που έμελλε να στοιχειώσει τη ζωή του, στην ομώνυμη ταινία του Άντριου Νίκολ.
Τέλος, πρόσφατα είχαμε και ένα σούπερ λογισμικό με τη φωνή της Σκάρλετ Γιόχανσον, που τρέλανε μέχρι ψυχώσεως τον Γιοακίν Φίνιξ, ο οποίος και ερωτεύτηκε το λογισμικό στην ταινία «Δικός της» του Σπάικ Τζόνζ.
Εντάξει. Τα έχουμε δει όλα, σχετικά με τη μάχη ανθρώπου με τις έξυπνες μηχανές (να συμπεριλάβω και το «ΑΙ: Τεχνητή νοημοσύνη» του Σπίλμπεργκ και τη σειρά του «Εξολοθρευτή»).
Αυτό που δεν είχαμε δει, είναι τον Τζόνι Ντεπ να κάνει την «υπέρβαση». Τόσο σε ρόλο, όσο και στην υπόθεση της ταινίας, που τον θέλει επιστήμονα, ο οποίος προσπαθεί να δημιουργήσει τη μηχανή που θα επεξεργάζεται το σύνολο της ανθρώπινης γνώσης και φυσικά θα το επηρεάζει. Θεός; Ίσως. Αλλά όπως σε όλους τους μύθους, που ο άνθρωπος προσπαθεί να παραστήσει το Θεό, καταστρέφεται από το δημιούργημά του (βλέπε, Φρανκεστάιν και απομιμήσεις), έτσι και ο Τζόνι Ντεπ γίνεται άξιος της μοίρας του.
Αυτή τη φορά, στη μάχη μεταξύ ανθρώπου και μηχανής, παρεμβαίνουν και οι ακτιβιστές, που αν και από την κυβέρνηση των ΗΠΑ θεωρούνται αρχικά «τρομοκράτες», καλούνται να βοηθήσουν, διότι έχουν καλούς χάκερς.
Έτσι, η υπό κρίση ταινία, εκτός από λίγο «HAL», λίγο «S1m0ne» και λίγο «Δικός της», διαθέτει και το κοινωνικό, πολιτικό στοιχείο, αλλά η καταστροφή της ανθρωπότητας που ακολουθεί, γίνεται τόσο υπερβολικά που δεν διακρίνονται οι έννοιες του δράματος και της κάθαρσης.
Μου έμεινε μόνο μια φράση στο τέλος. «Ο Κάστερ δεν ήταν έτσι. Δεν θα ήθελε να μπει αμέσως στα αρχεία της Γουόλ Στριτ. Ο Κάστερ ήθελε να δημιουργήσει μια ευφυή και χρήσιμη μηχανή. Εσύ τον έκανες άπληστο. Εσύ ήθελες να αλλάξεις τον κόσμο». Και αυτή τη φράση, τη λέει ένας φίλος στη σύντροφο και βοηθό του τρελού επιστήμονα, για να επαληθευτεί το ρηθέν, ότι πίσω από κάθε μεγάλο άντρα υπάρχει πάντα μια ισχυρή γυναίκα. Άλλωστε, από αυτήν ξεκίνησαν όλα.
Η ταινία έχει ενδιαφέρον, παρά τις αδυναμίες του σεναρίου.
Σκηνοθεσία: Γουόλι Φάιστερ
Με τους: Τζόνι Ντεπ, Κέιτ Μάρα, Μόργκαν Φρίμαν, Ρεμπέκα Χολ, Κίλιαν Μέρφι, Πολ Μπέτανι, Κολ Χάουζερ, Κλίφτον Κόλινς Τζούνιορ
Προβάλλεται από 17/4/2014
(Κριτική  μου στο myFilm)