24/6/14

Fedora

Υπόθεση: Η άλλοτε επιτυχημένη και διάσημη ηθοποιός Fedora αυτοκτονεί πέφτοντας στις γραμμές του τρένου. Συντετριμμένος ο πασίγνωστος παραγωγός του Χόλιγουντ Μπάρι Ντέτβαϊλερ θα παραβρεθεί στην κηδεία της στο Παρίσι, όπου και αναρωτιέται αν -και κατά πόσο- φέρει και ο ίδιος μερίδιο ευθύνης για τον θάνατό της.  Δύο εβδομάδες νωρίτερα, είχε ταξιδέψει στην Κέρκυρα, όπου η Fedora είχε επιλέξει να απομονωθεί σε μία πολυτελή βίλα. Μαζί της ζούσαν, η ιδιοκτήτρια του νησιού, κόμισσα Σομπριάνκσι και ο γιατρός Δρ. Βάντο με τη βοηθό του. Ο Μπάρι είχε στα χέρια του μία κινηματογραφική διασκευή της Άννα Καρένινα, μεταφέροντάς της ότι κάποιοι σημαντικοί χρηματοδότες είχαν δεσμευτεί να επενδύσουν στην ταινία μόνο αν δεχτεί να υποδυθεί το ρόλο η Fedora. Παρότι η διάσημη ηθοποιός έδειχνε πρόθυμη και ικανή να πάρει τον ρόλο και να τον φέρει εις πέρας, τα σχέδια του παραγωγού προσέκρουσαν πάνω στη διάγνωση του πλαστικού χειρουργού, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι η Fedora πάσχει από παράνοια και είναι αδύνατον να παίξει…
Κριτική: Μια ταινία για τις ιδιόρρυθμες σταρ των δεκαετιών του ‘40 και του ‘50, όταν τα στούντιο κρεμόντουσαν από τις διαθέσεις τους και τις ιδιοτροπίες τους. Όταν δηλαδή, υπήρχαν πραγματικοί σταρ του κινηματογράφου χωρίς να υπάρχουν τα χιλιάδες μέσα ενημέρωσης.
Ο Μπίλι Γουάιλντερ, ένας μεγάλος δημιουργός με πρωτοπόρο κινηματογραφικό ύφος, που μας έχει χαρίσει αλησμόνητες ταινίες («Σαμπρίνα» του 1954, «Εφτά χρόνια φαγούρας» του 1955, «Μερικοί το προτιμούν καυτό» του 1959 και «Η Γκαρσονιέρα» του 1960) με το «Φαιδώρα» (όπως ήταν ο τίτλος το 1978) έκανε ένα φιλμ για τις διάσημες αυτές σταρ, αλλά δύσκολα μπορούμε να το συμπεριλάβουμε στα αξέχαστα.
Τώρα. Αν εγώ θυμάμαι τη Fedora, είναι διότι ήταν γυρισμένη στην Κέρκυρα χωρίς να αναφέρεται σ’ αυτήν (έχει δηλαδή και ελληνικό ενδιαφέρον) και διότι από τα πρώτα κιόλας λεπτά κατάλαβα την εξέλιξη και το τέλος της, ένα γεγονός που αφαιρεί τη μαγεία του κινηματογράφου, αλλά με είχε συνεπάρει. Όπως με συναρπάζει ακόμα, το γεγονός ότι ο Γουάιλντερ μπαίνει στο βάθος των χαρακτήρων του και εδώ έχουμε να κάνουμε με το δύστροπο χαρακτήρα μιας σταρ «τύπου Γκρέτα Γκάρμπο» (αρκετά καλή η Μάρθα Κέλερ) και έναν κουρασμένο, εξουθενωμένο παραγωγό (που τον υποδύεται ο καλός, επίσης, Γουίλιαμ Χόλντεν).
Με συναρπάζει επίσης, όπως κάθε ταινία που ασχολείται με τον κόσμο του κινηματογράφου και όπως κάθε ταινία που ασχολείται με ταινίες σαν κι αυτή την ίδια. Γι’ αυτό και τη θυμάμαι ακόμα.
Σκηνοθεσία: Μπίλι Γουάιλντερ\
Με τους: Ουίλιαμ Χόλντεν, Μάρτα Κέλερ, Χοσέ Φερέρ, Μάριο Αντόρφ, Στίβεν Κόλινς, Χένρι Φόντα
Προβάλλεται από 26/6/14
(Κριτική μου στο myFilm)