11/3/15

Από μηχανής – Ex machina

Υπόθεση: Ένας δισεκατομμυριούχος προγραμματιστής θα φέρει έναν από τους υπαλλήλους του στην πολυτελή κατοικία του για να συμμετάσχει σε ένα πείραμα που θα αφορά στην τελευταία του εφεύρεση, ένα εξαιρετικά προηγμένο θηλυκό ρομπότ που διαθέτει τεχνητή νοημοσύνη.
Κριτική: Το θέμα «ρομπότ-υψηλής-νοημοσύνης-αποκτά-συναισθήματα», το έχουμε δει και στο Blade Runner, με τον Χάρισον Φορντ να έχει επιφορτισθεί την εξόντωση τριών androids υψηλής νοημοσύνης και μάλιστα αφού προηγουμένως εντοπίζει το ένα με τη μέθοδο Τιούρινγκ.
Στο φιλμ Από Μηχανής, υπάρχει το ίδιο θέμα, αλλά προσεγγίζεται από την πλευρά του ρομπότ και δεν υπάρχει θέμα εξόντωσης, αλλά μόνο διερεύνησης. Ο σκηνοθέτης δίνει μεγαλύτερη σημασία στη συνείδηση του εξελιγμένου μηχανήματος με τη θηλυκή μορφή, παρά στον άνθρωπο που έχει προσλάβει ο μεγαλοεπιχειρηματίας και προγραμματιστής, για να εξετάσει εάν το ρομπότ έχει συναισθήματα ή προσποιείται ότι έχει.
Ο θεατής καλείται να παρακολουθήσει μια σειρά «συνεντεύξεων» μεταξύ του κεντρικού ήρωα Κέιλεμπ (τον υποδύεται ο Ντόνολ Γκλίσον) και του ρομπότ Έιβα (η ψυχρά όμορφη Αλίσια Βικάντερ, είναι ό,τι πρέπει για το ρόλο αυτό) και διαλόγων μεταξύ του Κέιλεμπ και του πανέξυπνου ομολογουμένως μεγαλοεπιχειρηματία Νέιθαν (έξοχος ο Όσκαρ Άιζακ).
Από τη μια, οι διάλογοι τύπου «γάτα με ποντίκι» μεταξύ των δυο αντρών θίγουν το -κλασικό πλέον- ζήτημα του δημιουργού τύπου Φρανκενστάιν και του τερατώδους δημιουργήματός του, που εδώ είναι η κουκλίστικη φυσιογνωμία της Βικάντερ και από την άλλη οι «συνεντεύξεις» με την Έιβα είναι ακόμη πιο ενδιαφέρουσες, επειδή ο εξεταστής της σταδιακά πέφτει σε μια σύγχυση για το τι ακριβώς συμβαίνει στο απομονωμένο σπίτι στο βουνό. Τέλος, υπάρχει το διαρκώς αυξανόμενο μυστήριο, στο πως θα μπορούσε να εξελιχθεί η σχέση των τριών, από τη στιγμή που αναπτύσσεται μια «συμπάθεια» μεταξύ του νεαρού Κέιλεμπ και της μηχανής Έιβα (και εδώ θυμήθηκα τον «έρωτα» του Γιόακιν Φίνιξ με τη φωνή του λειτουργικού προγράμματος του υπολογιστή του, στην προπέρσινη ταινία «Δικός της»).
Θα μπορούσα να πω, ότι έχουμε ένα ατμοσφαιρικό, καλοστημένο ψυχολογικό θρίλερ, μυστηρίου και επιστημονικής φαντασίας. 
Σκηνοθεσία: Άλεξ Γκάρλαντ
Με τους: Ντόνολ Γκλίσον, Όσκαρ Άιζακ, Αλίσια Βικάντερ
Προβάλλεται από 12/3/2015