3/11/16

Εγώ, ο Ντάνιελ Μπλέικ – I, Daniel Blake

Είδος: Κοινωνική / Δράμα
Σκηνοθεσία: Κεν Λόουτς
Παίζουν: Ντέιβ Τζονς, Μπριάνα Σαν, Χέιλι Σκουάιρς, Ντίλαν Φίλιπ Μακίρναν, Νάταλι Αν Τζέιμσον, Κόλιν Κουμπς
Προβάλλεται από 3/11/16
Σύνοψη: O Daniel Blake είναι ένας 59χρονος ξυλουργός από το Newcastle. Για πρώτη φορά μετά από ένα βαρύ καρδιακό επεισόδιο, θα χρειαστεί τη βοήθεια της πολιτείας για να ζήσει, όμως η γραφειοκρατία τον οδηγεί σε αδιέξοδο. Μέσα από την περιπέτεια αυτή, διασταυρώνεται με μια ανύπαντρη μητέρα και τα δύο παιδιά της. Βρίσκοντας αναπάντεχη οικογενειακή θαλπωρή ο ένας στον άλλο, ενώνουν τις δυνάμεις τους και προσπαθούν να αντισταθούν στις δυσκολίες (Διανομή: Feelgood Entertainment)
Κριτική: Καλύτερη δεν μπορούσε να γίνει. Ένας ύμνος στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια και μια οξύτατη κριτική ενός άδικου κοινωνικού και γραφειοκρατικού συστήματος, που κάνει ό,τι μπορεί να την καταρρακώσει.
Ο Κεν Λόουτς γνωστός για το καταγγελτικό του ύφος, δέκα χρόνια μετά το βραβευμένο του «Ο άνεμος χορεύει το κριθάρι», επανέρχεται με μια κοινωνική και πολιτική ταινία, που καταγράφει την πορεία του Ντάνιελ Μπλέικ, ενός φιλήσυχου ηλικιωμένου ανθρώπου που οδηγείται σε αδιέξοδα ζητώντας τα αυτονόητα.
Ο Ντάνιελ Μπλέικ σε ηλικία 59 ετών, αισθάνεται ακόμα χρήσιμος παρά το γεγονός ότι ο καρδιολόγος του έχει συστήσει να προσέχει τη καρδιά του και βρίσκεται αντιμέτωπος με την αντίφαση: το κράτος να μη του δίνει επίδομα ανεργίας διότι με βάση τα τεστ της (ιδιωτικής) εταιρείας που έχει αναλάβει το Ασφαλιστικό και την Περίθαλψη είναι ικανός να εργαστεί, αλλά και να μη του επιτρέπει να εργαστεί λόγω του καρδιακού προβλήματος. Φαύλος κύκλος.
Δεν του φτάνει αυτό. Στη διαδρομή, συναντά μια ανύπαντρη μητέρα με δυο παιδιά, που αντιμετωπίζει τα ίδια προβλήματα και πρέπει ως φιλότιμος και αεικίνητος να ενδιαφερθεί, την ίδια ώρα που οι γείτονές του, χρησιμοποιούν το όνομά του για να εισάγουν «δι’ αλληλογραφίας» επώνυμα αθλητικά παπούτσια «μαϊμούδες» από την Κίνα.
Ο Κεν Λόουτς με ένα απλό σε σύλληψη σενάριο, με λιτά μέσα και με δύο εκφραστικούς ερμηνευτές, φτιάχνει μια συγκινητική, ανθρώπινη ιστορία, παραδίδει μαθήματα αξιοπρέπειας και ασκεί οξύτατη κριτική ενός συστήματος που θέλει να λέγεται «κοινωνικό κράτος». Πρέπει να δείτε την ταινία.
Από τον επίλογο: «Δεν είμαι πελάτης. Δεν είμαι αγοραστής, ούτε χρήστης υπηρεσιών. Δεν είμαι φυγόπονος, τζαμπατζής, ζητιάνος, αλλά ούτε και κλέφτης. Δεν είμαι ένας αριθμός κοινωνικής ασφάλισης, ούτε ένα στίγμα σε μια οθόνη. Πλήρωσα τις υποχρεώσεις μου και με το παραπάνω και είμαι υπερήφανος γι’ αυτό. Γι’ αυτό δεν ζητώ ειδική μεταχείριση και κοιτώ τους γείτονες στα μάτια. Το όνομά μου είναι Ντάνιελ Μπλέικ, είμαι άνθρωπος, όχι σκύλος και ως άνθρωπος διεκδικώ τα δικαιώματά μου και απαιτώ να μου φέρεστε με σεβασμό. Εγώ ο Ντάνιελ Μπλέικ. Είμαι πολίτης, τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Ευχαριστώ»
(Κριτική μου για το myfilm.gr)